Voor hulpverleners

Wil jij een voedselpakket aanvragen voor een cliënt? Als zorgverlener of bewindvoerder kun jij dit doen als je bekend bent met hun financiële situatie. Als jouw cliënt minder te besteden heeft dan het vastgestelde minimumbedrag, komt hij in aanmerking voor een voedselpakket. Samen vullen jullie het aanvraagformulier in, waarop je de inkomsten en uitgaven invult. Zo kunnen we bepalen of jouw cliënt in aanmerking komt voor noodhulp.

Komt mijn cliënt in aanmerking?

De Voedselbank is er voor iedereen die niet genoeg geld heeft om eten te kunnen kopen. Of jouw cliënt hulp krijgt van de Voedselbank, hangt af van hoeveel jouw cliënt iedere maand overhoudt voor boodschappen en kleding. Dat rekenen we uit door alle inkomsten op te tellen. En daar trekken we de vaste kosten zoals energie vanaf.

Na het aftrekken van de vaste kosten blijft er een bedrag over voor boodschappen en kleding. Is dit bedrag lager dan ons ‘normbedrag’? Dan is jouw cliënt welkom en helpen we jouw cliënt graag. Hieronder zie je wat de normbedragen per maand zijn vanaf 1 januari 2024. De hoogte hangt af van de grootte van het gezin van jouw cliënt. Klik hier om alle criteria te lezen.

Icon_alleenstaand

Alleenstaand

€315,-

Icon_samenwonend

Samenwonend

€430,-

Icon_alleenstaand met kind

Alleenstaand met kind

€430,-

Icon_gezin

Gezin met 2 kinderen

€660,-

Noodpakket

Hebben jij en jouw cliënt meer tijd nodig om de financiële situatie volledig in kaart te brengen? Dan is het mogelijk om een voorlopige aanvraag in te dienen voor een noodpakket. Dit kan in overleg voor een periode van 1 tot maximaal 3 maanden. Hiervoor kan het aanvraagformulier gemaild worden, met daarop alleen de persoonlijke gegevens van jouw cliënt en de gegevens van jou. Na deze periode kan, indien nodig, een definitieve aanvraag worden ingediend met een volledig ingevuld aanvraagformulier.

Spoedaanvraag

Moet jouw cliënt snel geholpen worden, bijvoorbeeld vóór de uitgifte op vrijdag? Geef dit dan telefonisch door, omdat we mogelijk de e-mail niet tijdig kunnen verwerken.

Hoe meld ik mijn cliënt aan?

Aanmelden voor de Voedselbank Zwolle e.o. doe je door het invullen van het aanvraagformulier. Dit aanvraagformulier moet samen met jouw cliënt worden ingevuld en door jou digitaal worden verstuurd. Het formulier kan verstuurd worden naar intake@voedselbankzwolle.nl.

Om in aanmerking te komen, vul je alle velden van het formulier in. Je geeft hierbij ook aan hoelang jouw cliënt de noodhulp moet ontvangen. Het maximum is zes maanden per aanvraag. Na de eerste zes maanden kun je een nieuwe aanvraag indienen.

Hoe gaat het nu verder?

We nemen het aanvraagformulier in behandeling en bekijken of jouw cliënt in aanmerking komt voor ondersteuning van de Voedselbank. Komt jouw cliënt in aanmerking? Dan krijg jij van ons te horen hoe laat jouw cliënt zijn voedselpakket kan ophalen. Onze uitgifte vindt altijd plaats op vrijdagmiddag.

In de even weken ontvangt jouw cliënt brood, groente, fruit, zuivel en vlees. In de oneven weken ontvangt jouw cliënt brood, groente, fruit, zuivel, vlees en houdbare producten zoals koffie, thee, pasta en rijst. Op basis van beschikbaarheid voegen we soms ook shampoo, tandpasta, wasmiddelen, hygiënemiddelen en zeep toe.

Verder goed om te weten

Als hulpverlener bent jij de contactpersoon van ons. Dat betekent dat we verwachten dat je belangrijke informatie tijdig aan jouw cliënt laat weten.

Er gelden spelregels voor de voedselhulp. Zo zorgen we ervoor dat we niet te veel of te weinig pakketten maken. Ook vertellen we hoe lang voedsel houdbaar is voor de veiligheid van jouw cliënt. Leg daarom aan jouw cliënt uit dat hij zich aan deze regels moet houden. De regels zijn:

  • Kan jouw cliënt het pakket niet zelf afhalen? Dan moet hij zelf iemand regelen om het op te halen;
  • Haalt jouw cliënt het pakket zonder bericht drie keer niet op? Dan wordt de hulp beëindigd;
  • Wijzigt de situatie van jouw cliënt? Dan dien jij of jouw cliënt dat aan ons door te geven;
  • De Voedselbank mag altijd besluiten om de noodhulp stop te zetten;
  • De Voedselbank kan helaas niet garanderen dat er altijd een pakket beschikbaar is;
  • De Voedselbank is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde producten. Jouw cliënt moet daarom altijd zelf goed kijken of voedsel of drinken bij thuiskomst nog goed is;
  • Diepvriesproducten zijn nog twee maanden houdbaar bij -18 graden Celsius na invriesdatum. Na ontdooien moet jouw cliënt het voedsel direct consumeren;
  • Sommige producten zullen over datum zijn. Het gaat hier om producten in vacuüm, blik of droge vorm. De producten voldoen dan toch aan de voorschriften van de Voedsel- en Warenautoriteit. Droge koekjes mogen bijvoorbeeld twee maanden na de houdbaarheidsdatum nog gegeten worden. Voor conserven in blik geldt zelfs een periode van een jaar.