Hoe kunt u een voedselpakket voor uw cliënten aanvragen?

Bent u zorgverlener of bewindvoerder? Bent u bekend met de financiële situatie van de persoon of het gezin dat u helpt? Dan kunt u bepalen of uw cliënt de noodhulp kan ontvangen en het voedselpakket aanvragen.

Komt uw cliënt in aanmerking?

Uw cliënt moet een bepaald bedrag per maand over houden voor voeding en onderhoud. Dat bedrag is bepaald door Voedselbanken Nederland en verandert per jaar. Heeft uw cliënt minder te besteden? Dan komt hij in aanmerking voor het voedselpakket.

Om te bepalen of uw cliënt in aanmerking komt, vult u samen het aanvraagformulier in. Op het formulier kunt u de inkomsten en uitgaven invullen. Het bedrag dat overblijft, kunt u toetsen met het minimale budget van een huishouden. Dat minimale bedrag wordt per jaar bepaald. Er is een budget per huishouden plus een budget per persoon.

De criteria van 2024

In 2024 staat het financiële toelatingscriterium op €200,- per huishouden plus €115,- per persoon. Per extra persoon in het huishouden komt er dus €115,- bij. Houdt uw cliënt minder over dan het financiële toelatingscriterium, dan komt hij of zij en zijn of haar gezin in aanmerking voor het voedselpakket.
Huishouden bestaande uit:
                              1 persoon        € 315,-
                              2 personen      € 430,-
                              3 personen      € 545,-
                              4 personen      € 660,-
                              5 personen      € 775,-
                              6 personen      € 890,-

Bekijk alle regels en definities van uitkomsten en uitgaven:

Stappenplan: aanvragen voedselhulp

Stap 1: download het formulier

U vult een formulier in om de hulp voor uw cliënt aan te vragen. Dit formulier kunt u ook gebruiken om te bepalen of uw cliënt in aanmerking komt voor het voedselpakket. Download het formulier hier:

Stap 1b : Aanvragen voor "Voedselbank Dalfsen/Nieuwleusen"

De aanvragen voor de voedselbank Dalfsen/Nieuwleusen worden door de afdeling Intake van VB Dalfsen/Nieuwleusen beoordeeld. Komt U in aanmerking, dan is de uitgifte van de voedselpakketten in Dalfsen of Nieuwleusen.

Website VB Dalfsen/Nieuwleusen:  https://voedselbankdalfsennieuwleusen.nl  .


Er kan gemaild worden naar het secretariaat van VB Dalfsen/Nieuwleusen   voedselbank.dalfsennieuwleusen@gmail.com

Stap 2: vul het formulier samen met uw cliënt in

Om in aanmerking te komen, vult u alle velden van het formulier in. U geeft daarbij ook aan hoelang uw cliënt de noodhulp moet ontvangen. Het maximum is zes maanden per aanvraag. Na de eerste zes maanden kunt u een nieuwe aanvraag indienen.

Stap 2.b  Aanvraag verlengen
Zes weken voordat de toegewezen termijn is verstreken, krijgt de klant een brief van ons om opnieuw te  verlengen. De cliënt wordt dan verzocht contact op te nemen met zijn/haar hulpverlener om opnieuw het aanvraagformulier in te sturen met de meest actuele financiële en persoonlijke situatie. Een kopie van de vorige aanvraag accepteren wij niet.

Stap 3: vul uw gegevens in en onderteken het formulier

Als hulpverlener bent u de contactpersoon. Vul daarom ook uw gegevens in en onderteken het formulier. Met ondertekening geeft u aan dat u het formulier naar waarheid heeft ingevuld. Verzend het formulier naar intake@voedselbankzwolle.nl. 

Heeft u vragen?

Heeft u vragen over het invullen van het
aanvraagformulier? Mail dan naar 
intake@voedselbankzwolle.nl 

Stap 4: leg aan uw cliënt uit wanneer hij zijn voedselpakket kan ophalen

Er gelden spelregels voor de voedselhulp. Zo zorgen we ervoor dat we niet te veel of te weinig pakketten maken. Ook vertellen we hoe lang voedsel houdbaar is voor de veiligheid van uw cliënt. Leg daarom aan uw cliënt uit dat hij zich aan deze regels moet houden.

De regels zijn:

  • Kan uw cliënt het pakket niet zelf afhalen? Dan moet hij zelf iemand regelen om het op te halen;
  • Haalt uw cliënt het pakket zonder bericht drie keer niet op? Dan wordt de hulp beëindigd;
  • Wijzigt de situatie van uw cliënt? Dan dient u of uw cliënt dat aan ons door te geven;
  • De Voedselbank mag altijd besluiten om de noodhulp stop te zetten;
  • De Voedselbank kan helaas niet garanderen dat er altijd een pakket beschikbaar is;
  • De Voedselbank is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde producten. Uw cliënt moet daarom altijd zelf goed kijken of voedsel of drinken bij thuiskomst nog goed is;
  • Diepvriesproducten zijn nog twee maanden houdbaar bij -18 graden Celsius na invriesdatum. Na ontdooien moet uw cliënt het voedsel direct consumeren;
  • Sommige producten zullen over datum zijn. Het gaat hier om producten in vacuüm, blik of droge vorm. De producten voldoen dan toch aan de voorschriften van de Voedsel- en Warenautoriteit. Droge koekjes mogen bijvoorbeeld twee maanden na de houdbaarheidsdatum nog gegeten worden. Voor conserven in blik geldt zelfs een periode van een jaar.

Wilt u meer informatie over de uiterlijke houdbaarheid van producten? Bekijk de richtlijnen van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit.

Uw cliënt wordt in overleg ingedeeld in een groep. Het groepsnummer bepaalt op welke tijd uw cliënt mag langskomen.

Met ingang van 5 januari 2024 zijn uitgifte tijden als volgt

Groep 1: 13:00 uur – 14:00 uur
Groep 2: 14:00 uur – 15:00 uur
Groep 3: 15:00 uur – 16:00 uur

In de even weken ontvangt uw cliënt brood, groente, fruit, zuivel en vlees.

In de oneven weken ontvangt uw cliënt brood, groente, fruit, zuivel, vlees en houdbare producten zoals koffie, thee, pasta en rijst. 

Op basis van beschikbaarheid voegen we soms ook shampoo, tandpasta, wasmiddelen, hygiënemiddelen en zeep toe.

Niet opgehaalde voedselpakketten
Helaas komt het voor dat voedselpakketten niet worden opgehaald. Wanneer een klant driemaal zonder opgaaf van reden zijn of haar pakket niet ophaalt, dan wordt de cliënt uitgeschreven, we gaan er dan van uit dat de voedselpakketten niet meer nodig zijn. 

Heeft u nog vragen? Neem contact op: