Hoe kunt u een voedselpakket voor uw cliënten aanvragen?

Heb je zelf hulp nodig?

Klik op de knop. Daar kan je lezen hoe het werkt:

Bent u zorgverlener of bewindsvoerder? Bent u bekend met de financiële situatie van de persoon of het gezin dat u helpt? Dan kunt u bepalen of uw cliënt de noodhulp kan ontvangen en het voedselpakket aanvragen.

Komt uw cliënt in aanmerking?

Uw cliënt moet een bepaald bedrag per maand over hebben voor voeding en onderhoud. Dat bedrag is bepaald door het NIBUD en verandert per jaar. Heeft uw cliënt minder te besteden? Dan komt hij in aanmerking voor het voedselpakket.

Om te bepalen of uw cliënt in aanmerking komt, vult u samen het aanvraagformulier in. Op het formulier kunt u de inkomsten en uitgaven invullen. Het bedrag dat overblijft, kunt u toetsen met het minimale budget van een huishouden. Dat minimale bedrag wordt per jaar bepaald. Er is een budget per huishouden plus een budget per persoon.

Het budget van 2020

In 2020 staat het budget op €135,- per huishouden plus €95,- per persoon. Per extra persoon in het huishouden komt er dus €95,- bij. Houdt uw cliënt minder over dan het budget? Dan komt hij of zij en zijn of haar gezin in aanmerking voor het voedselpakket.

Bekijk alle regels en definities van uitkomsten en uitgaven:

Stappenplan: aanvragen voedselhulp

Stap 1: download het formulier

U vult een formulier in om de hulp voor uw cliënt aan te vragen. Dit formulier kunt u ook gebruiken om te bepalen of uw cliënt in aanmerking komt voor het voedselpakket. Download het formulier hier:

Stap 2: vul het formulier samen met uw cliënt in

Om in aanmerking te komen, vult u alle velden van het formulier in. U geeft daarbij ook aan hoelang uw cliënt de noodhulp moet ontvangen. Het maximum is zes maanden per aanvraag. Na de eerste zes maanden kunt u een nieuwe aanvraag indienen.

Stap 3: vul uw gegevens in en onderteken het formulier

Als hulpverlener bent u de contactpersoon. Vul daarom ook uw gegevens in en onderteken het formulier. Met ondertekening geeft u aan dat u het formulier naar waarheid heeft ingevuld. Verzend het formulier naar intake@voedselbankzwolle.nl.

Stap 4: leg aan uw cliënt uit wanneer hij zijn voedselpakket kan ophalen

Uw cliënt wordt ingedeeld in een groep. Het groepsnummer bepaalt op welke tijd uw cliënt mag langskomen.

Groep 1: 13:45 uur – 14:30 uur
Groep 2: 14:30 uur – 15:15 uur
Groep 3: 15:15 uur – 16:00 uur
Groep 4: 15:30 uur – 16:15 uur

In de kalender vindt u in welke week uw cliënt wat ophaalt:

 

Stap 5: leg uw cliënt de spelregels uit

Er gelden spelregels voor de voedselhulp. Zo zorgen we ervoor dat we niet te veel of te weinig pakketten maken. Ook vertellen we hoe lang voedsel houdbaar is voor de veiligheid van uw cliënt. Leg daarom aan uw cliënt uit dat hij zich aan deze regels moet houden.

De regels zijn:

  • Kan uw cliënt het pakket niet zelf afhalen? Dan moet hij zelf iemand regelen om het op te halen;
  • Haalt uw cliënt het pakket zonder bericht twee keer niet op? Dan wordt de hulp beëindigd;
  • Wijzigt de situatie van uw cliënt? Dan dient u of uw cliënt dat aan ons door te geven;
  • De Voedselbank mag altijd besluiten om de noodhulp stop te zetten;
  • De Voedselbank kan helaas niet garanderen dat er altijd een pakket beschikbaar is;
  • De Voedselbank is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde producten. Uw cliënt moet daarom altijd zelf goed kijken of voedsel of drinken bij thuiskomst nog goed is;
  • Diepvriesproducten zijn nog twee maanden houdbaar bij -18 graden Celsius na invriesdatum. Na ontdooien moet uw cliënt het voedsel direct consumeren;
  • Sommige producten zullen over datum zijn. Het gaat hier om producten in vacuüm, blik of droge vorm. De producten voldoen dan toch aan de voorschriften van de Voedsel- en Warenautoriteit. Droge koekjes mogen bijvoorbeeld twee maanden na de houdbaarheidsdatum nog gegeten worden. Voor conserven in blik geldt zelfs een periode van een jaar.

Wilt u meer informatie over de uiterlijke houdbaarheid van producten? Bekijk de richtlijnen van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit.

Heeft u nog vragen? Neem contact op: