Klachtenregeling – vertrouwenspersonen

Op deze pagina lees je meer informatie over onze klachtenregeling en onze vertrouwenspersonen. 

Klachtenregeling

Ben je een klant van een voedselbank?

Voor klachten over voedselbank Zwolle e.o. kun je je wenden tot het bestuur van de voedselbank. De gegevens over het indienen van klachten en over het bestuur tref je aan in de Klachtenregeling. Als de klacht een bestuurslid betreft, kan de klacht bij (één van) de overige bestuursleden van de voedselbank worden ingediend en door hen worden behandeld. Indien de klacht een (vermoeden van) integriteitsschending of grensoverschrijdend seksueel gedrag betreft, wordt uitdrukkelijk verwezen naar de Integriteitscode. Het bestuur van voedselbank Zwolle e.o. is aan zet bij de behandeling van jouw klacht en komt na zorgvuldig onderzoek met een oordeel. In het geval dat het proces daarnaartoe onredelijk verlopen mocht zijn, of als je niet durft te klagen dan kan je ook terecht bij de landelijke vereniging VBN: klachten@voedselbankennederland.nl. Die kijken dan samen met jou naar de klacht.

Ben je vrijwilliger bij voedselbank Zwolle e.o.?

Je kunt jouw klacht indienen bij het bestuur van voedselbank Zwolle e.o.; de Klachtenregeling voedselbank Zwolle e.o. vind je hier. Als de klacht een bestuurslid betreft, kan de klacht bij (één van) de overige bestuursleden van voedselbank Zwolle e.o. worden ingediend en door hen worden behandeld.
Indien de klacht een (vermoeden van) integriteitsschending of grensoverschrijdend seksueel gedrag betreft, wordt uitdrukkelijk verwezen naar de Integriteitscode, klik hier. Het bestuur van voedselbank Zwolle e.o. is aan zet bij de behandeling van jouw klacht en komt na zorgvuldig onderzoek met een oordeel. In het geval dat het proces daarnaartoe onredelijk verlopen mocht zijn, of als je niet durft te klagen, dan kan je terecht bij klachten@voedselbankennederland.nl. Die kijken dan samen met jou naar de klacht.

Ben je leverancier of op andere wijze betrokken bij de voedselbank Zwolle e.o.?

Je kunt jouw klacht bij het bestuur van voedselbank Zwolle e.o. indienen. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kun je een verzoek om bemiddeling doen bij Voedselbanken Nederland. De klacht kan ter bemiddeling worden gestuurd naar klachten@voedselbankennederland.nl.

Arbitrage

Als de kwestie door bemiddeling van de vereniging niet tot een bevredigende oplossing leidt, staat voor elk van de betrokken partijen de mogelijkheid van beroep open bij het Arbitragecollege Voedselbanken Nederland, dat een bindende uitspraak doet. Ook dit verzoek kun je indienen via het adres klachten@voedselbankennederland.nl. Het verzoek wordt dan doorgezonden aan de secretaris van het Arbitragecollege.

Vertrouwenspersonen

Voedselbank Zwolle e.o. heeft een vertrouwenspersoon aangesteld. Deze is beschikbaar voor vrijwilligers van de voedselbank Zwolle e.o. Als vrijwilliger kun je de hulp van een vertrouwenspersoon inroepen als je te maken krijgt met ongewenst gedrag zoals pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, of agressie en geweld op de werkvloer. Ook met vermoedens van misstanden, zoals diefstal, fraude en oneerlijk toedelen van voedsel kan een vrijwilliger bij de vertrouwenspersoon terecht. Zie ook de Integriteitscode.

Je kunt natuurlijk met je probleem naar een coördinator of bestuurslid toegaan. Maar soms bestaat de behoefte om met iemand anders, meer anoniem, vertrouwelijk te praten. Dan is er de vertrouwenspersoon die verbonden is aan de voedselbank Zwolle e.o., welke een luisterend oor biedt en adviseert. De vertrouwenspersoon vertelt niemand dat er contact is gezocht tenzij jij daarmee hebt ingestemd. Samen met jou bekijkt de vertrouwenspersoon wat er nodig is, zodat jij jouw werk als vrijwilliger weer veilig en met plezier kunt doen. Jij houdt zelf de regie over het proces; de vertrouwenspersoon staat je daarin bij.

Let wel, de vertrouwenspersoon bemiddelt niet in een werk/vrijwilligersconflict, neemt het probleem niet van je over en gaat niet onderzoeken of uitzoeken wie er gelijk heeft. De communicatie met vertrouwenspersonen is en blijft vertrouwelijk tenzij jij zelf toestemming hebt gegeven om een en ander ook bij derden aan te kaarten. Echter, in het geval dat het een om een integriteitsmelding gaat kan de ernst van het geval meebrengen dat derden moeten worden ingelicht.

Bij voedselbank Zwolle e.o. wordt de vertrouwenspersoon rol op een tweetal manieren ingevuld: Een laagdrempelig bereikbare interne medewerker en een formele externe vertrouwenspersoon. Je bepaalt zelf met wie je contact opneemt.

Maak kennis met de vertrouwenspersonen van voedselbank Zwolle e.o.

  • Interne vertrouwenspersoon
    Jelly van Pelt. Zij is de interne vertrouwenspersoon van voedselbank Zwolle. Mail Jelly op jevapel@planet.nl.
  • Externe vertrouwenspersoon
    Wanneer je liever iemand met meer afstand tot de voedselbank Zwolle wilt spreken, kun je contact opnemen met één van de vertrouwenspersonen van Voedselbanken Nederland. Zie hiervoor: https://voedselbankennederland.nl/klachtenregeling-vertrouwenspersonen/

Na jouw mail komt de vertrouwenspersoon met wie jij contact hebt gezocht vertrouwelijk bij jou op jouw melding terug.